Názov knihy: Keď slzy liečia (2013)

Autor: Eva Dedinská

Vydavateľstvo: Ikar

Edícia: Príbehy z kabelky

Počet strán: 288

Rok vydania: 2013

Pavla a Dalibor Slovíkovci majú za sebou sedemnásť rokov šťastného manželstva a vychovávajú štyri deti. Dalibor vyučuje na obchodnej akadémii a Pavla si otvorila kníhkupectvo. Najstaršia dcéra Darina má už šestnásť, ale s vekom pribúdajú starosti – je nezvládnuteľná, ignoruje pravidlá a hnev obracia proti matke. Pavla, hoci sa veľmi usiluje, si nevie k dcére nájsť cestu. Všetko, čo povie alebo urobí, je zlé. Darina s ňou ustavične bojuje a zlosť si vybíja aj na mladších súrodencoch. Pavla je z toho nešťastná, má pocit, že ako matka zlyhala. Nič však nie je také zlé, aby nemohlo byť horšie, a Darina tragicky zomiera. Nešťastná Pavla sa s tým nevie vyrovnať a kedysi priam dokonalá rodina sa postupne rozpadá. Poradí si Pavla s nepriazňou osudu?

Málokedy sa stáva, že anotácia knihy prezradí všetko podstatné z príbehu ako je to pri tejto knihe, väčšinou sa snaží byť skôr tajomná, aby bol čitateľ chtivý po knižke. Našťastie som si ju prečítala až teraz - po tom, ako som po knihe siahla a ponorila sa do deja. Takto ma čakalo nejedno prekvapenie - to najväčšie bolo v podobe smrti Pavlinej najstaršej dcéry Dariny.

Matka s dcérou si nerozumeli. Neustále sa konfrontovali a ja som bola na vážkach, ktorej z nich mám držať stranu, pretože raz to bola Pavla, inokedy zase Darina. Napriek tomu som celý čas čakala, ako sa to medzi nimi vyvŕbi, ako si k sebe nájdu cestu... a naraz to pani Zubatá celé zarazila...

Pravdaže, ako pozorovateľ, som sa nestotožňovala s Pavlininým správaním voči svojej najstaršej (a neskôr aj voči ďalším deťom). Akoby chcela mať Pavla stále navrch - som vaša matka, musí byť po mojom. V tomto bola trochu direktívna (a najmä v správaní voči Darine). Darina však mala tiež svoju hlavu. Dalo sa to od nej očakávať, veď bola v "kritickom" veku. Puberta s ňou trieskala... pri hľadaní samej seba a svojho postavenia v živote neraz urobila a povedala, čo neskôr ľutovala.

Jediným rozhodcom a zmierovacím sudcom medzi nimi bol Dalibor. On si tiež vytrpel svoje. Nepáčilo sa mu, že sa matka s dcérou neustále hádajú, robil, čo mohol, aby ich miernil a ako jediný bral na vedomie aj city svojich ďalších detí. Keď Darina zomrela, ostal na ne akoby sám. Pavla prežívala smrť svojej dcéry zo všetkých najhoršie a svoj smútok a nešťastie dávala pocítiť všetkým naokolo... až si nevšimla, že ešte má pre koho žiť. Že na svete sú tri duše, ktoré potrebujú jej lásku, jej starostlivosť a oddanosť...

Páčilo sa mi, ako autorka postavy vypiplala. Zaviedla nás do obyčajnej rodiny, ukázala nám ich strasti i slasti a citlivo prerozprávala trpko-sladký príbeh. Smrť v rodine je háklivá téma, a je obdivuhodné ako dobre ju autorka spracovala. Kniha doslova vibrovala emóciami.

Moje hodnotenie: ****

Dve tváre dvoch mužov-Eva Dedinská

Predstavte si, že sa jedného dňa preberiete v posteli v cudzej miestnosti a máte spútané ruky. V hlave vám blikajú otázniky, ale vy neviete nájsť správne odpovede. Čo sa stalo? Kde ste?  Kto vás uniesol? A prečo? Veď ste len obyčajná šedá myška, pohltená povinnosťami v práci a starostlivosťou o svoje dve dcérky. V rukách cítite bodavú bolesť, ste celá obalená strachom a omámený mozog nevie triezvo uvažovať. Bojujete s myšlienkami na svoje deti a zvádzate boj o vlastnú existenciu.

Diana nemala vo svojom živote šťastie na mužov. Osud jej však doprial dve zdravé a krásne dcérky. Julkin otec bol násilník a bitkár. Vzťah mladá žena ukončila. Po čase sa jej do cesty priplietol Braňo. Ani tento zväzok nedopadol najlepšie, ale svoje šťastie našla v druhej dcérke Kristínke. Jej otec skončil za mrežami. Zrazu sa do pokojného a nudného života osamelej ženy vracia Braňo, muž, s ktorým už nepočítala. Jeho prvé kroky po prepustení z väzenia smerujú k Diane a svojej dcére. Je odhodlaný získať si lásku oboch dievčat a ich matky.

„Toto nie, Diana. Na toto nikdy nepristúpim. Neoberieš ma o dievčatá. Mám svoje práva.“ Chytil ma za rameno. Stlačil, až mi bolesť vystrelila do celého tela. Mykol mnou. Vynútil si môj pohľad. „Neskončili sme. Poznáš ma, Diana, ja sa nikdy nevzdám. Urobím ti zo života peklo, ak postavíš dievčatá proti mne.“

Diana je bezradná, už nechce byť Braňovou súčasťou. Jeho návratom sa jej vrátila bolesť v srdci a na povrch vyplával aj pocit zrady. V tejto zložitej situácii spoznáva príťažlivého otca spolužiačky svojej dcéry. Osamelej mamičke lichotilo Róbertovo dvorenie. Predviedol svoj vzorový rebríček hodnôt a ukázal sa ako zodpovedný a milujúci otec. Diana je ním doslova nadšená. Po dlhej citovej abstinencii sa vrhá do vzťahu s pánom doktorom. Kto sa skrýva za príťažlivou tvárou pána dokonalého? Odhalí Diana jeho tajomstvá? Dokáže odpustiť svojmu bývalému partnerovi a dať mu druhú šancu?

„Vôbec sa nesnažíš. Nech urobím čokoľvek, nestačí to. Navaril som. Pre nás,“ hovoril monotónne, súkal zo seba slovo za slovom. „Si obyčajná nevďačnica!“ pritvrdil. „Suka!“ zrúkol. Rukou sa zaprel o vozík a poháňaný hnevom ho prevrátil.

Eva Dedinská nie je pre slovenskú verejnosť neznámym pojmom. Svojou prvotinou Zmätok v srdci oslovila čitateľov v roku 2010. Odvtedy už pretieklo veľa vody a autorka nás každý rok prekvapí novou knihou. Jej novinka Dve tváre dvoch mužov  na nás zaútočila hneď po novom roku. Spisovateľka sa vo svojom najnovšom románe retrospektívne vracia do minulosti. Detailne opisuje ako sa v jej živote objavili dvaja muži. Autorka poukazuje na dnešnú dobu, keď ľudí hodnotíme podľa výzoru, úspechu a plnej peňaženky. V príbehu odkryla ženskú naivitu a to, ako málo nám stačí, aby sme podľahli falošnému šťastiu. Celý dej je pútavý, dynamický, s príchuťou napätia a kvapkou nebezpečenstva. Kvitujem výborný rozprávačský talent. V knihe nie je núdza o šokujúce odhalenia a prekvapivé zvraty. Svojím citlivým a farbistým opisom som sa dokonale zžila s hlavnou hrdinkou. Prenikla do duše a myšlienok Diany s veľkou dávkou odvahy. Dokonca odkryla aj malé detské dušičky, čo sa hlboko dotklo môjho srdca. Detailne opísané pocity, obavy o svoje deti a boj o holý život vám postavia všetky chĺpky na tele. Silná a veľmi emotívna knižka, ktorá si vás získa hneď od prvej strany.

Takže, pozor milé dámy! Nie všetko, čo sa vám na prvý pohľad zdá o človeku, napovie pekná tvár, dobré postavenie, či galantné správanie. A platiť by to malo aj opačne. Každý z nás občas zíde na zlú cestu, ale vždy je šanca vrátiť sa a nájsť ten správny smer. Každý si zaslúži druhú šancu a pomocnú ruku.